Drobečková navigace

Úvod > Ze života školy > Trápíme grafické neuronky

Trápíme grafické neuronky



Datum konání:
2.10.2023
Datum ukončení:
23.10.2023

 

Že nejde kreslit slovy? :) Ne tak úplně. Po nástupu (zveřejnění) pokročilých generativních nástrojů strojové komunikace gAI, v popředí ChatGPT od nadace OpenAI a závěsu mnoha a mnoha dalších, přichází v dostupné (bezplatné) verzi poněkud oklikou přístup do grafických generátorů. Tedy již nikoliv pouze dotaz/odpověď v textové podobě, ale slovně řízené vytváření komplexního obrazu prostřednictvím pre-trained neuronových sítí.

ChatGPT a jeho varianty, včetně různorodých osobností jsme si s žáky v rámci Nové informatiky testovali v průběhu časného jara 2023, viz Tohle už není kalkulačka (16.3.2023). Došlo tehdy i na demonstraci několika vstupů v ranné podobě do hájemství grafického generování v MidjourneyOpenAI DALL-E 2.0, ovšem poněkud komplikovanou formou zadávání chatové komunikace v platformě Discord. Navíc jedinou cestou bylo zpoplatněné dotazování, bránící nástroj ovládnout metodou pokus-omyl. Žáci tehdy pouze sledovali demonstraci, každý za sebe možnosti nástroje netestovali.

2. října jsme začali v rámci tematických předpokladů Nové informatiky a tematických bloků Algoritmizace (8. ročníky), Modelování a vizualizace (7. ročníky) a Práce s daty (6. ročníky) testovat bezplatný (byť svým způsobem limitovaný) vstup do nového modelu OpenAI DALL-E 3 prostřednictvím nástroje od Microsoftu, konkrétně Bing Image Creatoru. Žáci po náročnější registraci z jednoho IP uzlu :) , nebo vyplnění vlastních soukromých údajů pro prostředí Microsoftu (LiveID identita), mohli formou příkazové řádky zkoušet každý za sebe ovládání grafické neuronky, jak anglicky (ideálně), tak češtinou.

letsenhance-post.jpegbanner-0.png

Zkušenost je to naprosto jedinečná z mnoha úhlů pohledu. Stroj spolupracuje odpověďmi podobně jako textové předtrénované chaty pouze na velmi konkrétní a dobře specifikované dotazy (limity češtiny/angličtiny), komunikace a výsledky odpovídají naprosto v souladu se vzájemným poznáváním prosba/výsledek. Obecně lze říci, že část žáků velmi rychle spolupráci ovládla ve svůj prospěch, překonali nástrahy výrazových a významových korekcí (woke). Variantní výstupy se během testování výrazně posouvaly ke spokojenosti tazatelů.

Demonstrovali jsme si také placený vstup přímo na příkazový řádek nadace OpenAI (DALL-E 3) a variantní, tematicky bohatší a opět placený nástroj od komerční společnosti Let’s Enhance, Inc., původně zaměřený na Upscale image processing, tedy algoritmicky řešené zvyšování rozlišení grafických vstupů prostřednictvím nástrojů pokročilé AI. Výsledky komunikace s jejich grafickou neuronkou byly samozřejmě radostnější, neboť míra regulace výstupů (woke) byla nesrovnatelně mírnější.

Některé výstupy žáků a demonstrací přikládáme :)